Sähköinen markkinointiviestintä ottaa yritysten budjeteista koko ajan isompaa palaa. Ei siksi, että se olisi muotia, kivaa ja niin muutkin tekevät, vaan siksi, että se on oikein tehtynä merkittävästi kustannustehokkaampi tapa tavoittaa oikeita ihmisiä.

Viestintä juuri oikeille henkilöille ja usein ainakin jollain tasolla tunnistetun tarpeen täyttämiseksi onnistuu, kun tiedämme ihmisistä tarpeeksi. Ei siis kohderyhmistä, vaan ihmisistä.

Digitaalinen mainostila myydään ja ostetaan kasvavassa määrin sähköisissä kauppapaikoissa. Kauppapaikoilla on tarjolla koko ajan enemmän valmiita kohderyhmiä, joita muodostetaan erilaisista datalähteistä. Yleisimmin kohderyhmiä hankitaan median asiakkaiden käyttäytymisestä muodostetusta datasta.

Rinnalle on vahvasti tullut myös muita samalla tavalla ihmisiä käyttäytymisen tai kulutustottumusten sekä vaikkapa asiakkuusdatan perusteella kohderyhmiksi määritteleviä datoja, joita voidaan käyttää viestinnän kohdentamiseen mediariipumattomasti. Kontaktin arvoa ei siis määritäkään enää mediayleisöä tarjoava media, vaan yhteys arvottuu kysynnän ja tarjonnan mukaan.

 

On siis yhdentekevää markkinoijalle, tavoittaako vaikka moottorikelkan ostoaikeissa olevan jääkiekkosaitilta tai median sääsivuilta. Kunhan kontaktihinta on kustannustehokas ja täyttää kontaktille asetetut kriteerit.

Otetaan esimerkiksi vaikka koiranomistajat. Mikäli haluaisit lanseerata uuden koiranruokabrändin, olisi tietysti ensiarvoisen tärkeää tavoittaa ihmiset, joilla on taloudessaan koira. Yleensä markkinontihaasteen kanssa painiva mainostaja tai mediatoimiston suunnittelija ajattelee medioita, joita lemmikinomistajat seuraavat. Hienojakoisempaa ja siten yleensä huomattavasti kalliimpaa kontaktia tarjoavat suuret mediat, joiden sisällöstä seulotaan esimerkiksi lemmikkiasioita käsitteleviä artikkeleita lukeneita tai muutoin vastaavien sisältöjen parissa viihtyneitä.

Eikö asia olisi helpommin ratkaistavissa niin, että tiedettäisiin kenellä on koira ja lähestyttäisi heitä niissä mediossa ja yhteyksissä, joista heidät tavoittaa? Huolimatta siitä, käsitteleekö sisältö lemmikkejä tai onko julkaisu tai verkkosivusto kohdistettu erityisesti koiranomistajille.

Tähän asti on tiedetty kuinka monella on koira. Sillä tiedolla ei koiranruuan markkinoija vielä paljon tee. Se sijaan Insight360 on tutkinut kenellä on koira. Väestöä edustavasta datasta voidaan siis erottaa melko tarkasti koiranomistajat kohdeyleisöksi.

Jos ei muuta, niin säästyy ne kissanomistajille suunnattuihin koiranruokamainoksiin menevät rahat.

Metodimme perustuu tutkimustiedon tilastolliseen käsittelyyn ja erilaisten kohdistusmuuttujien kautta haarukoituun kohdennusyleisöön. Menetelmä on myös täysin GDPR-yhteensopiva, joten toimii myös ensi toukokuun jälkeen. Siitä lisää myöhemmin.

 

Perttu Hillman
perttu.hillman@ihminen360.fi

Perttu Hillman

Perttu Hillman

perttu.hillman@insight360.fi