Liikunta 360° on tarkoitettu niille, jotka kehittävät liikuntaa ja markkinoivat liikuntatuotteita.

 

On kiinnostavaa, moniko pitää esimerkiksi jääkiekosta. Vielä kiinnostavampaa on, ovatko he katsomossa vai kentällä pitämässä jääkiekosta.

Liikunnassa ja liikkumattomuudessa erot suomalaisten elämäntapojen välillä ovat selvät. Liikunnalle annetaan erilaisia merkityksiä; joillekin meistä urheilu omakohtaisena harrastuksena on keskeisin sisältö elämässä. Markkinoijilta usein unohtuu, että innokkaimpia liikkujia on syytä puhutella täysin eri tavoin kuin niitä, jotka harkitsevat kävelyn lisäämistä hissin kustannuksella.

Liikunnan harrastaminen ja harrastamattomuus kytkeytyvät moniin muihin elämäntapoihin muun muassa mediakäytössä. Miten hallitset viestinnän oikeisiin kohderyhmiin oikeilla medioilla?

 

Erilaisia liikkujia puhutellaan eri tavoilla

Liikuntaa on tutkittu paljon, mutta kansallisen liikuntatutkimuksen päätyttyä alalla ei ollut yhtenäistä pohjaa. Liikuntatutkimus on ollut myös puutteellista, koska siinä on keskitytty kapeisiin yksityiskohtiin tai urheilulajien suosituimmuusjärjestyksiin.

Liikunta 360° on asettanut liikuntatutkimukselle uuden standardin. Se antaa käyttöösi määritelmät liikunnan erilaisista elämäntavoista, jotka eivät ole pelkkiä lajiluetteloita tai ”montako kertaa viikossa” -tietoja. Segmentointi antaa kuvan myös harrastustan ja terveyden kytkeytymisestä liikkumiseen ja liikkumattomuuteen.

 

Neljä liikkumisen segmenttiä

  • Perinteiset liikkujat
  • Trendiliikkujat
  • Liikuntatietoiset
  • Sohvaperunat

 

Kysy lisää liikunnasta.

Lue myös Terveys 360° ja Mikko Hormio blogi.

Mikko Hormio

Mikko Hormio

mikko.hormio@ihminen360.fi