Tietoa elintarvikkeiden kuluttamisesta ja hankinnasta

Valmisruokaa vai parhaita raaka-aineita, uusia reseptejä vai tuttuja kotiruokia; Ruoka360 näyttää, kenelle tarjoukset kannattaa kohdistaa.

Ruoka360 -segmentoinnin taustalla on kattava ja monipuolinen tutkimus siitä, millaista ruokaa suomalaiset ostavat ja laittavat, ja missä ruokakaupassa he asioivat.

Ruoka liittyy monella tavalla ihmisten elämään. Se on osa omasta hyvinvoinnista huolehtimista, mielihyvää ja elämänhallintaa, perhe-elämää sekä sosiaalisia verkostoja. Ruoka360 jakaa suomalaiset kuuteen eri ryhmään. Selitämme, kuinka esimerkiksi ruoanlaittoon panostaminen ja raaka-aineiden merkitys, hinnan merkitys ja ravinnon terveellisyyden korostaminen vaihtelevat ostajaryhmästä toiseen.

Tutkimuksen segmentteihin kiinnittyvät myös erilaiset tuoteryhmät sekä ruokabrändit. Kuka valitsee ostoskoriinsa kauramaitoa, kuka kulutusmaitoa – mikä kulutusvalintaa selittää? Millaisille tuotteille löytyisi uutta yleisöä ja mistä heidät tavoittaa? Ruoka360 kertoo esimerkiksi sen, millaisia asiakkaita asuu lähikaupan naapurustossa ja supermarketin kaupassakäyntialueella.

Kuusi suomalaista ruokasegmenttiä

  • Kotimaista ja terveellistä ruokaa edullisesti
  • Liikunta, terveellinen ruokavalio ja raaka-aineet
  • Raaka-aineet edellä terveellistä ruokaa
  • Kokonaisvaltaista hyvää oloa
  • Valmisruokia suosivat hintahaukat
  • Hedonistit

Lue myös Terveys360

Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää

Jaakko Kaartinen, henkilökuva
Jaakko Kaartinen

Strategy Director

040 727 6089

jaakko.kaartinen@insight360.fi