Valmisruokaa vai parhaita raaka-aineita, uusia reseptejä vai tuttuja kotiruokia; Ruoka360° näyttää, kenelle tarjoukset kannattaa kohdistaa.

 

Ruoka360° -segmentoinnin taustalla on kattava ja monipuolinen tutkimus siitä, millaista ruokaa suomalaiset ostavat ja laittavat, ja missä ruokakaupassa he asioivat.

Ruoka liittyy ihmisten elämäntapoihin montaa eri reittiä: se on osa omasta hyvinvoinnista huolehtimista, mielihyvää ja elämänhallintaa, perhe-elämää sekä sosiaalisia verkostoja. Ruoka360° jäsentää nämä kuuden segmentin kautta. Selitämme, kuinka esimerkiksi ruoanlaittoon panostaminen ja raaka-aineiden merkitys, hinnan merkitys ja ravinnon terveellisyyden korostaminen vaihtelevat ostajaryhmästä toiseen.

Tutkimuksen paljastamiin segmentteihin kiinnittyvät myös erilaiset tuoteryhmät sekä ruokabrändit. Kuka valitsee ostoskoriinsa kauramaitoa, kuka kulutusmaitoa – mikä kulutusvalintaa selittää? Millaisille tuotteille löytyisi uutta yleisöä ja mistä heidät tavoittaa? Ruoka360° kertoo esimerkiksi sen, millaisia asiakkaita asuu lähikaupan naapuristossa ja supermarketin kaupassakäyntialueella.

 

Kuusi suomalaista ruokasegmenttiä

  • Kotimaista ja terveellistä ruokaa edullisesti
  • Liikunta ja terveellinen ruokavalio ja raaka-aineet
  • Raaka-aineet edellä terveellistä ruokaa
  • Kokonaisvaltaista hyvää oloa
  • Valmisruokia suosivat hintahaukat
  • Hedonistit

 

Kysy lisää ruuasta.

Lue myös Terveys 360° ja Jaakko Kaartisen blogi.

Mikko Hormio

Mikko Hormio

mikko.hormio@ihminen360.fi